Om det är något vi vet om människor så är det att vi gillar att få saker gratis. Detta kommer i många olika former och används olika av olika företag.
Man skulle kunna dela in gratis i ett par olika kategorier:
Gratis – sällan utan baktanke, men med välvilja.
Gratis* – där * indikerar att det finns ett eller flera kriterier innan detta helt och hållet kan påstås vara gratis.
Riskfri – en underligare benämning som indikerar att det annars skulle innebära risk att köpa produkten eller tjänsten i fråga.
Köp en få en gratis – en form av gratis man endast får om man lägger ut pengar.
De två mest intressant är helt klart de två första, det är dessa artikeln kommer att fokusera på.
En underlig sak med att få något gratis är att många människor finner sig i en situation där de ofta känner att de borde ge något tillbaka. I en studie från USA i 2011 gav man besökare på ett snabbköp gratis smakprover av olika matprodukter. Vad man sedan fann var att även om det inte var någon som delade ut dessa gratisprover, alla runtikring var andra besökare, var det ändå många som kände att de borde köpa den produkten eller någon annan produkt för att de fått smaka på den utan att betala.
Detta är likt de system man ser i online casinovärlden specifikt vad gäller bonusar man kan få på casinon. Dessa kommer i de två första formerna av gratis, många ger till exempel gratisrundor på enarmade banditer så fort man skapar ett konto, men eftersom det egentligen inte är något som kostar en faller det fortfarande inte under den första formen av gratis.
Den andra formen kommer i vad man kallar insättningsbonus, detta är en summa pengar man får när man gör sin första insättningar av pengar på sitt casinokonto, det man får är antingen en satt summa eller en procentuell andel av det man satte in. Detta är ett helt klart en form av gratis* då man måste lägga in pengar för att få den.